Vítáme Vás na návštěvě Naší planety

Minolovka Minia

 

V březnu 2009 jsem se potápěl v Egyptské Hurghadě na vrak minolovky.

Minolovka potopená v Hurgadském přístavu je Sovětské výroby, typu T-43projekt 254.

Egyptské námořnictvo kolem roku 1960 nakoupilo 7 minolovek třídy T-43 projektu 254K.

Každá minolovka dostala jiné jméno podle Egyptských oblastí.

501 - Gharbiya, 507 – Daqahliya, 510 – Bahariya, 513 – Sinai, 516 – Assuit,

(Poslední dvě jména lodí se mi zatím nepovedlo zjistit.)

Plavidlo ležící na dně Hurghadského přístavu v hloubce 30 metrů, se dnes jmenuje El Minia (což ale v arabštině – egyptštině znamená přístav - Mina).  Potopené Izraelem buď v roce 1969 nebo v roce 1970 ve IV. arabsko-izraelské takzvané Opotřebovací válce. Izraelské letadla F-4 Phantom II provedla překvapivý nálet a potopila toto plavidlo raketou, která loď zasáhla na levém boku na přídi pod čárou ponoru. Střela udělala do lodi otvor o velikosti 2m na výšku a 5m na délku. Nepovedlo se mi zatím zjistit, která z výše uvedených byla potopena.

Je to asi jediné plavidlo tohoto typu jenž člověk může Normálně navštívit .

Během let 1948 až 1960 bylo postaveno 170 lodí tohoto typu ve čtyřech verzích (některé zdroje uvádí 295ks) + 32 plavidel v zahraničí.

254 - základní verze rok výroby 1948-1952
254K – řada vylepšení oproti základní verzi díky zkušeností z provozu (silnější hlavňová výzbroj, vylepšené vlečné zařízení, nový radar, vylepšení pohonné soustavy…) 1952-1955
254M – částečně nová a silnější hlavňová výzbroj, nové vlečné sítě (akustické, elektromagnetické, hlubinné) 1955-1957
254-A - sada proti atomové ochrany, nové minomety, silnější hlavňová výzbroj 1957-1960

Bylo exportováno asi 31 plavidel (převážně třídy 254K) do těchto zemí Alžír, Albánie, Bulharsko, Kuba , Čina, Egypt, Indonésie, Irák a Sýrie. Dále bylo postaveno 12 lodí v Polsku v licenci a asi 20 plavidel v Číně bez licence pod názvem Typ-010 minolovka. (některé zdroje uvádí s licencí) Ve své době to bylo jedno z nejoblíbenějších plavidel této třídy.

Později bylo několik minolovek přestavěno na lodě pobřežní stráže nebo pro potřeby záchranářů, potápěčů a podobně. Ruské námořnictvo poslední plavidla tohoto typu vyřadila z flotily počátkem 90let 20. století.

Technické údaje: minolovka sovětské výroby, třída T-43 projekt 254

Délka 58 m, šířka 8,5 m, výtlak 569 tun

Pohon: 2 dieslové motory typ 9D (9D-8) výkon 2000 (2200) koní, max. rychlost 14 uzlů, 2 hřídele, rádius asi 3000 nám. mil při 10 uzlech

Výzbroj (pozdější verze): 2x dvojče 37 mm rychlopalný kanón příď a záď, 4x dvojče 12,9 mm kulomet 2x před kapitánským můstkem a 2x po stranách komínu, 2 minomety a 12-16 proti lodních min + vybavení na lokaci, detekci proti lodních min      Posádka: 65 mužů a 7 důstojníků

 

Čtvrtá arabsko-izraelská válka takzvaná Opotřebovací válka, vypukla krátce po ukončení Šestidenní války.

V Egyptě je nazývaná Válku za vyčerpání Izraele (Harb al-Istinzaf) začala 21. října 1967 (nejčastěji uváděné datum) potopením izraelského torpédoborce Ejlat (vlajkové lodi) dvěma raketovými čluny egyptského námořnictva. Pokračovala sériemi lokálních pohraničních incidentů, útoků a sabotáží, které však nebyly spojeny s klasickými frontovými boji a obsazováním území. Skončila 7. srpna 1970 se ztrátami na obou stranách (arabské byly větší) Na arabské straně se konfliktu účastnily Egypt, Jordánsko a ozbrojené skupiny z Organizace pro osvobození Palestiny (OOP).

 

Z potápěčského deníku:

   „Dne 18. 3. 2009 konečně jsem se dočkal, ponor na egyptskou minolovku El Minia potopené při tkz. Čtvrté arabsko-izraelské válce. Měl jsem domluvený člun na devátou hodinu ranní, ale ten nedorazil pro velké vlny. Nakonec nezbylo než čekat další hodiny na nový. Po 3 a půl hodinách čekání jsem se dočkal. Po 15minutách jízdy jsme byli na místě. Našli barel značící vrak, uvázali člun a hurá dolů. Ve 12:30 jsme se zanořili. Vrak jsem spatřil poprvé v asi 10m hloubce a pak se stále jasněji objevoval. Sestupové lano je vyvázáno k hřídeli pravého lodního šroubu. Loď leží na levoboku v největší hloubce 30 m.  Jak mi počítač ukazoval na zádi vraku, kde jsou vidět dvě hřídele a kormidla. A z boku je vidět  jeřáb na zádi. Jak mile proplujete nad palubu, kolem zádi zaregistruje kanόnové dvojče 37 mm ve věži (příďový kanón byl pravděpodobně smeten při zásahu raketou). Pak plavéme kolem komínu k nástavbám a kapitánskému můstku. Je zde několik otevřených dveří, kterými je možno nahlédnout dovnitř a snad i v plout. Také je na palubě několik otevřených poklopů. Před můstkem jsou dva spražené kulomety 12,7mm na výšku. Jeden je i u komínu na levoboku, druhý bude pravděpodobně pod komínem. V přídi vraku je obrovská trhlina snad 5m dlouhá a 2,5m široká. Místo zásahu izraelskou leteckou raketou. Letadla pravděpodobně přilétla těsně nad hladinou a zasáhly loď raketou. Tou se dá snad i proniknout do útrob lodě, je možno o 3m klesnout a nahlédnout do útrob a také si prohlédnout pokroucené kusy železa po zásahu. Na druhé palubě za můstkem je zařízení na vyhledávání min, připomínající letecké přídavné nádrže. Na obou palubách je plno navijáků, které se používaly při hledaní min. Vrak je asi v polovině přístavu a 300m od břehu.

Uskutečněn jeden ponor, 15l láhev/190bar, po 42min ponoru zůstatek 40bar, hloubka průměrně 25m, max. 30m, deco 5min.

Buddy Jana Hřebejková můj instruktor rescue diver, ve člunu nás doprovázel Honza Musil manažer potápěčského centra Lighthouse v hotelu Sahara.

 

Poznámky: další plavidla potopené v čtvrté arabsko-izraelské válkce.

Dne 21. října 1967  v 17.32 byl torpédoborec Ejlat nacházející se poblíž Port Saídu zasažen dvěma raketami z rychlého člunu sovětské výroby typu Komar. Ejlat zachvátil požár a loď se nachýlila na bok. Záchranná akce izraelského námořnictva musela být po dvou hodinách přerušena, protože Ejlat se stal znovu cílem raketového útoku. Zahynulo 47 námořníků, 90 jich bylo zraněno (ze 199).

Dne 8. září 1969 potopili izraelští potápěči u Rás Sadat dva egyptské torpédové čluny.

V polovině května 1970 uskutečnilo šest Phantomů z 201. tajeset a šest z 69. tajeset překvapivý nálet na přístav Ras Banas na jižním pobřeží Rudého moře. Výsledkem bylo potopení torpédoborce Al Quaher, jednoho raketového člunu a vyloďovacího plavidla.

 

Fotogalerii naleznete Zde - El Minia.

Zdroje:

Vlastní poznámky

  https://www.atrinaflot.narod.ru/2_mainclassships/07_mtr_254/0_254.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/T43_class_minesweeper

https://en.wikipedia.org/wiki/Type_010_class_minesweeper

https://cs.wikipedia.org/wiki/Opot%C5%99ebovac%C3%AD_v%C3%A1lka

www.palba.cz

© 2011 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode